بایدها و نبایدها- کرونا ویروس و کودکان

با توجه به فراگیری ویروس کرونا و طولانی شدن زمان مواجهه با آن، فشارهای فراوان روحی، روانی و اقتصادی ناشی از این مواجهه در زندگی مردم اثرات زیادی داشته است. در این میان نحوه رویایی کودکان و سالمندان با فضای  موجود، با توجه به روح و جسم آسیب پذیر تر آنان توجه بیشتری می طلبد.

کودکان آگاه سالم تر و متعادل ترند

درک کودکان از محیط اطراف بسیار به نحوه مواجهه بزرگ سالا نشان وابسته است. کودکان به دقت می بینند و می شنوند و خشم، نگرانی و اضطراب را از چهره والدین خود درک می کنند.

بنابراین ابتدا  آگاهی و نحوه ی تسلط برشرایط بحرانی ایجاد شده را در خود تقویت کنیم و سپس با کودکان به شکلی مستقیم گفتگو کنیم . ضمن استفاده از ساده ترین کلمات ،شرایط و روش های بهداشت فردی برای کاهش خطرات را توضیح دهیم. از آن ها بخواهیم احساسشان، برداشت ها وتخیلاتشان را به هرشکل، نقاشی، بازی و داستان گویی بیان کنند. گفتگو در شرایط استرس، موجب ایجادترس و فوبیا در آنها میگردد.

به آنها قوت قلب دهیم و تاکید کنیم با رعایت بهداشت فردی ، همه با هم این مشکل را پشت سر می گذاریم.

موارد بهداشتی را در قالب داستان ، شعر و یا بازی بدون تشویش و استرس  پیاده سازی کنیم . در این زمینه کتاب ها و منابع خوبی منتشر شده و در دسترس می باشد مانند وبسایت های :

http://icnl.nlai.ir/

https://ighe3.com/

https://www.vavbook.com/

https://taaghche.com/

در پایان یادآوری می کنیم که  در شرایط کنونی بعنوان والدین کودکان خود ،آرامش تان را حفظ کنید و هراس و اضطراب خود را از حال و آینده به کودکانمان منتقل نکنیم.

به امید آنکه انتشار این توصیه ها به سلامتی اطرافیانمان کمک کند.