بایدها و نبایدها-کرونا و سالمندان_ بخش اول

با توجه به فراگیری ویروس کرونا و طولانی شدن زمان مواجهه با آن، فشارهای فراوان روحی، روانی و اقتصادی ناشی از این مواجهه در زندگی مردم اثرات زیادی داشته است. در این میان نحوه رویارویی کودکان و سالمندان با فضای موجود، با توجه به روح و جسم آسیب پذیر تر آنان توجه بیشتری می طلبد.

فراموش نکنیم که فرق اساسی بین کودکان و سالمندان نوع نگاه آنها به زندگی است. کودکان با آگاهی محدود و تخیلات خود زندگی را فهم می کنند. سالمندان با آگاهی و تجربه ی واقعی. توافق با سالمندان برای حفاظت از خود و رعایت بهداشت فردی و پذیرش محدودیت ها، کار سختی نیست. بخش سخت این مسیر، کنترل کردن موارد گفته شده است. به یاد بیاوریم حضور امروز همه ما مدیون تلاش ها وزندگی موفق پدران و مادران مان بوده است. در این ایام که نمیتوانیم مِهر و محبت خود را به اطرافیان سالمند خود با درآغوش گرفتنشان نشان دهیم، سعی کنیم تا از صمیم قلب و آمیخته با احترام و صمیمیت  با ایشان گفتگو کنیم.

سالمندان در این شرایط که ارتباطاطشان با اطرافیان و  جامعه کاهش یافته و نمی توانند از منزل خارج شوند از ناحیه روح و روان آسیب پذیر تر شده اند. بخصوص آن دسته که به تنهایی زندگی میکنند.

در پست بعدی توصیه هایی برای ایجاد ارتباط متعادل تر با سالمندان خواهیم داشت .

به امید آنکه انتشار این توصیه ها به سلامتی اطرافیانمان کمک کند.